Nezávislosť je vecou nemnohých : je to výsada silných. A kto sa pokúsí byť nezávislý, treba že
k tomu mal nejlepšie právo, aj keď nemusí, dokazuje, že pravdepodobne neje len silný, no
až ztreštene opovážlivý! Friedrich Niezche

pondelok 30. augusta 2010

Archetyp kontra masmédiá kontra my.

V tejto úvahe by som sa chcel pozastaviť nad vplyvom masmédií a kinematografie na vznik nových druhov archetypov u konzumentov týchto "diel" a ich následný efekt.
Táto "umelecká"produkcia má vplyv na latentný rasizmus a ten ako dávne inštinkty a nedôvera voči cudzím veciam sa bije s novým ,umelo vyvolaným klamom v mentalite konzumentov. A teda vznikajú umelo podsúvané predstavy,ktoré nemajú počiatok v základe vnemov skutočných.A toto ako lož ,je aj jedným z faktorov vzniku hriechu dedičného.
     U väčšiny ľudí je xenofóbia vrodená ako prírodzený obranný mechanizmus ,vybičovaný to tisícročiami voči možným nebezpečenstvám(často oprávneným!).
Mienkotvorné médiá,humanisti a rovnostári sa toto snažia potlačiť,alebo dať do roviny trestnosti/negatívnej/toho "zlého",opäť je ťažko dokázateľné,či tak činia úmyselne ,alebo podvedome(asi u nich ako nejaká anomália vzniklo potlačenie teritoriálneho pudu).
         Ad rasizmus latentný-      Ľudia majú vrodenú opatrnosť pred vecami tmavej farby,čiastočným dôkazom sú fóbie z tmy,temnoty,z tmavých/čiernych zvierat(povesti,báje často tmavé zviera/vec vystupuje ako negatívny prvok).Pri testoch s hlodavcami/psami/plazmi sa tí istí jedinci báli viac čierneho ako bieleho zvieraťa,toho istého druhu.
         Tak isto s tým má spojitosť neverbálna komunikácia,teda reč tela.Pri komunikácií s tmavými jedincami,človek zvyknutý na ľudí svojej rasy,si zle ,alebo mylne vykladá gestá a mimiku,teda vzniká rozkol a nedorozumenia,potom automaticky je,bol a bude opatrnejší.Ako príklad si môžme uviesť aj kontrast zrenice na dúhovke,u rasy bielej toto nieje problémom ,pretože farebná škála dúhoviek ostro kontrastuje s čiernou farbou zrenice,teda pri komunikácií ľahko podvedome rozpoznáme zmeny veľkosti zrenice a od toho sa odvíja aj ďalšia komunikácia.Oproti tomu u ľudí s tmavou farbou dúhovky je tento kontrast ťažšie rozpoznateľný,teda komunikácia sa sťažuje.Preto sa u tmavých rás,vyvinuli aj odlišnejšie spôsoby komunikácie ako u rasy bielej ,to znamená používajú iné gestá,mimiku,....Tak isto majú aj menší dištančný komunikačný okruh,teda pri komunikácií stoja bližšie pri sebe,čo zase bielemu nemusí byť príjemné,no pre čierneho je to prirodzené.Rozdiely sú to možno minimálne a pre niekoho zanedbateľné ,ale musíme brať v úvahu,že s tým súvisí množstvo ďalších vecí,no hlavne dôsledky prijímania vnemov z okolia.
         Ale naspäť ku spojitosti s kinematografiou.Následkom masového sledovania televízie a filmov vzniká čiastočné a umelé preberanie archetypov a vzorov správania,dobra,zla,vlastností,... za svoje.Jedinec totiž vidí vzor archetypu,ako ho vykreslí tvorca filmu,teda stráca sa možnosť dotvorenia si predstavy aj na základe reálnych vnemov z praxe každého ako individuality.Niekto môže namietnuť ,že každý má tú možnosť,áno má ale kto to spraví?Lepšie povedané aká skupina ľudí,isto nie priemerný konzument.Dôkazom sú aj argumentácie konzumentov na rôzne témy končiace vetou "videl som to v televízií,alebo vo filme".....nie nieje to zanedbateľné.
          Veď už staršie(a asi aj rozumnejšie)kultúry sa tejto manipulácií myslí rafinovane vyhli,napríklad používaním masiek pri divadelných hrách,na charakterové vykreslovanie postáv.Ako príklad uvediem divadelné hry v starom Grécku,alebo tradičné Japonské divadlo(s maskami hrajú dodnes).Čiastočne aj primitívne kmene používali masky(smrti) pri svojich obradoch.Divák sledujúci herca v maske vníma charakter postavy a dej ako hraný,teda ako reprodukciu,jeho podvedomie ťažko pripustí brať to ako realitu.Naproti tomu výkonom herca vo filme ovplyvnený človek ľahšie skĺzne do pocitu reality,teda je tu možná aj podvedomá manipulácia a prijímané vnemy môže konzument brať za skutočné.
          Táto pretvárka a herectvo je čisto doménou "umenia" produkovaného rasou semitskou a ich nohsledov.Viz. etnické zloženie majority v kinematografií Holywoodu,CME,CNN,tlačové agentúry.....(potvrdia to aj ich vlastné zdroje).Či toto "umenie a tvorbu" robia úmyselne,alebo podvedome,je na ďalšiu úvahu,osobne sa však prikláňam k tej podvedomej verzií,má to spojitosť s históriou a mentalitou ľudí u ktorých prevláda vplyv krve semitskej.A teda často semitský archetyp(či už skutočný,alebo umelý)je podsúvaný konzumentovi ako jeho vlastný.
         Naproti tomu pri četbe si archetyp/hrdinu/udalosť/vnem vykreslí každý individuálne ,pomocou svojej fantázie a vlastných merítiek,vnemov a pocitov.Aj na základe toho v akej sociálnej vrstve žije,aké má zázemie v rodine,praktické životné skúsenosti,teda od všetkých týchto faktorov sa odvíja výsledný tvar a podoba archetypu alebo pocitu,čož je úplne prirodzená forma prijímania informácií.
          Nastáva otázka ako davy vytrhnúť z tejto manipulačnej nadvlády a či vlastne samé chcú vôbec žiť(prežívať) realitu skutočnú,alebo naďalej pozerať do skrinky na gójske sny s okuliarmi ružovými.Jednoduchší človek vždy volí tú jednoduchšiu cestu,prostú boja.Jednou cestou ako ich "osvietiť" je poskytnúť im lepšiu alternatívu trávenia voľného času ,poprípade prijímania informácií.Druhá možnosť je radikálnejšia avšak históriu zas viackrát preverená :).