Nezávislosť je vecou nemnohých : je to výsada silných. A kto sa pokúsí byť nezávislý, treba že
k tomu mal nejlepšie právo, aj keď nemusí, dokazuje, že pravdepodobne neje len silný, no
až ztreštene opovážlivý! Friedrich Niezche

utorok 9. novembra 2010

O závisti pojednanie.

           Závisť,podľa merítiek určitých jedným zo siedmich ťažkých hriechov jest.Vyskytuje sa najčastejšie u ľudí a u domestikovaných zvierat,ktoré sa jej priučili ako reakciu na súžitie s "vyššou"formou životnou.V čisto zvieracej ríši nenájdeme ju v takom množstve,nemajú si totiž čo závidieť ,keď statky nehromadia a žijú len aby pudy ukojili a tým život na ďalšie generácie preniesli.
    U ľudí sa s potrebou zhromažďovania prostriedkov na prežitie ťažších období(začalo to prezimovaním,pokračovalo plánovaním...)začala objavovať práve táto "vlastnosť".Šikovnejší inteligentnejší a zodpovednejší jedinci(aby prežili)si zásoby šetrili/nahromadili dopredu(sposobov je však viac) a zbytku ostali len oči pre plač nevidiac/nepripustiac si vlastnej neschopnosti.S tým úzko súvisí aj reakcia na závisť a následky ako aj mechanizmus obranný.Zaujímavou je semitská verzia vzniku a to spor bratov Kain vs.Ábel o farebnú suknicu(značky Levis-Lévy und Strauss ind.:) ),ktorý skončil vraždou jedného z bratov(tu pekne vidíme riešenienie problému a myslenie orientálnym sposobom).

         Budem sa zas opakovať s dvomi stranami mince(možno aj tromi :)).Teda aj z negatívnej a zlej veci dá sa niečo vyťažiť.Závisť sa vyskytuje o to viac tam kde má na to živnú podu:
-v rasovo nezmiešaných spoločenstvách sa triedi obyvateľstvo prirodzene na triedy podľa inteligenčných a iných merítiek,z toho vyplýva medzitriedna závisť kde sa závidí všeličo,od peňazí,moci,postavenia až  po zdravie šťastie mladosť a veci podobné čo už sú modifikácie závisti prvotnej.
-v rasovo zmiešaných spoločenstvách ku predchádzajúcemu pridáva sa aj závisť medzirasová(podrobnejšie ďalej).
S týmito faktormi práve pracujú teórie beztriednych a rovnostárskych spoločností-komunizmus,sociálna demokracia ...a rozne ich formy a variácie ktoré svojimi myšlienkami popierajú rasové a triedne rozdiely rovnosťou a humanizmom(všetci sme ľudia a sme si rovní a podobné argumenty v pozlátku,ďakujeme Voltair a spol.)    Na tomto princípe je založený ich úspech,vždy totíž zvíťazí hlas vačšiny tj.priemer sa spojí s podpriemerom,ktorí najviac majú čo závidieť.Totiž hlupákom a chudákom nieje čo závidieť a ani sa nedá priživovať alebo parazitovať na plodoch ich práce....
S touto súčasťou myslenia vačšiny počítali a počítajú ľudia mocichtiví(nech ich k tomu vedú hocjaké pohnútky).
A čo faktor závisti u zbytku ľudstva?Závidenie vedomostí,dobrých vlastností(zas podľa určitých merítiek),fyzickej kondície,...dalo by sa nazvať závisťou pozitívnou.Tá ženie určité percento spoločnosti kupredu a čo iných oslabuje druhých posilí(veda,výskum,šport,umenie).
      Ak teda uznáme,že závisť vznikala mnou opísaným sposobom,možme ju vidieť ako veľmi významnou medzi súžitím národov etník a rás.Keďže rozne národy a rasy majú zas rozne rebríčky hodnot,kultúru,IQ(niekde sa lieta inde jazdí na koze....nikto nám lietadlá a cesty nestavia ako si myslia imigranti...)budú si zákonite tieto rozdielnosti závidieťa to hlavne výdobytky kultúrne,technické,hospodárske a umelecké teda rokmi a prácou nahromadené statky a vedomosti.
   Na čo tým narážam kultúry napr.Éurópsku vs.Africkú a chovanie imigrantov opisovať asi netreba.Chcem sa zamerať na "problém"lokálny a s tým súvisiaci odveký rozkol v súžití dvoch vetiev árijských a to slovanskej a germánskej.  Od dávna strety týchto kmeňov majú rovnaký scenár.Jedna strana obviňuje druhú z prílišnej agresie a výbojnosti a tá druhá z nepriateľského správania, predzaujatosti,nepoľahlivosti.No ja vidím koreň veci práve v závisti,može si hovoriť kto chce čo chce germáni sú proste v určitých veciach neprekonateľní,či je to pracovitosť,presnosť,technická predcídnosť(kto chce kvalitu,dlhšiu životnosť,luxus vačší štandard ,zvolí automobil,zbraň,elektroniku germánskej výroby,určitým odvetviam strorájenského priemyslu tvrdo dominujú odjakživa výrobky a patenty nemecké,rakúske a švajčiarske).Z toho všetkého postupne pramenila a pramení historická predzaujatosť slovanov a závisť voči kmeňom germánskym(viz.zakladatelia banských miest na území SVK,knihy a štúdium na prvých univerzitách v Rakúsko-Uhorsku boli v jazykoch nemecky a latinsky).Teda čo jedna strana brala ako delenie sa o výdobytky evolučné/technické,tá druhá brala ako nechcenú kolonizáciu a "protest"proti veciam ktorým nerozumie"zatiaľ"(podobne pri technickej revolúcii v Anglicku robotníci rozbíjali prvé parné stroje,pretože mysleli že prídu o zamestnanie...).
    O vnímaní nás cigáňmi netreba ani moc písať,tam je rozkol ešte viditeľnejší a ľahšie postrehnuteľný.Dosledky multikulturánej asimilácie etnika s inými prioritami vidíme denne v uliciach,alebo kriminovinách(slabšia skupina sa snaží vyrovnať silnejšej,sebe vlastným sposobom).Treba však spomenúť aj závisť v opačnom garde,veď častý agrument je "oni im postavia"oni im dajú zadarmo".....  
      Tieto "problémy" a následky niesu samozrejme vecou lokálnou/európskou,funguje to tak medzi všetkými rasami a národmi kde je vždy jeden slabší a druhý silnejší,z toho pramení rasizmus,antisemitizmus,...ich latentné formy.
      Závery o pozitívach a negatívach závisti nechám na čitateľoch,ostatne každý máme svoj názor,čo pre niekoho je zlom najvačším,iný berie ako vec nepodstatnú,druhý za pozitívnu a tretí zas životne doležitú.